هاشتاج «السيسي مش هيرحل» في صدارة «تويتر».. ومغردون: هنكمل معاه الإصلاح

السبت 23 يونية 2018 | 02:07 مساءً
كتب : بلدنا اليوم

تصدر هاشتاج #السيسي_مش_هيرحل، موقع التواصل الاجتماعي والتدوينات القصيرة "تويتر"، بعد دقائق قليلة من انطلاقه، اليوم السبت، بآلاف التغريدات والتفاعلات.

 

وتصدر الهاشتاج قائمة الأكثر تداولًا عبر الموقع، وتفاعل معه عدد كبيرمن الرواد، حيث قالوا: "فوضناه في ٢٠١٣ وانتخبناه في ٢٠١٤ وانتخبناه تاني في ٢٠١٨ ومكملين معاه برنامج الإصلاح وهنبقى قد الدنيا"، "مصلحة مصر عندك اهم من شعبيتك.. هنتعب معاك النهاردة عشان بكرة نكون دولة بجد"، "معاك على الحلوه والمره علشان مش ناسيين جميلك وتضحيتك علشان مصر معاك ياريس انت الزعيم اللى هتعدينا لبر الامان معاك ياريس وانت بتبنى لأولادى وبتعمر فى بلدى معاك ياريس علشان لما ندينا لبيت وقلت انتو نور عينينا"، وعدناك ومكملين معاك ياريس تحيامصر بيك وبشعبها العظيم يانور عنينا".

يأتي ذلك الهاشتاج في ظل القرارات التي يتم اتخاذها خلال الفترة الأخيرة كـ "تحرير أسعار الوقود – زيادة سعر تذكرة المتر"، في سبيل إتمام عملية الإصلاح الاقتصادي، وتحقيق تنمية حقيقية، وخلق فرص عمل للشباب، دون الاعتماد على مسكنات كما كان يتم من قبل.

 

ونجح الرئيس عبد الفتاح السيسي، في تحقيق العديد من النجاحات على المستويات كافة، ما جعل المواطنين يرفضون أي دعوات من شأنها المساس بمقدرات الوطن، وعدم الاستجابة لهؤلاء الذين يسعون دائمًا لخراب الوطن.

اقرأ أيضا