بالفيديو..سمير صبري يفتح النار على السبكي:"اتقي الله السينما مش تجارة لحمة"

الاثنين 13 مايو 2019 | 10:36 مساءً
كتب : إيناس رأفت

حل المحامي سمير صبري ضيفًا، على حلقة اليوم في الموسم الثالث من برنامج "شيخ الحارة" والذي تقدمه الإعلامية بسمة وهبة، ويذاع على فضائية "القاهرة والناس".

ووجه سمير صبري خلال حواره مع الإعلامية بسمة وهبي، رسالة للمنتج محمد السبكي قائلًا: اتقي الله في الوطن ده، ولازم تعرف إن السينما والفن رسالة، ولكن هي مش تجارة لحوم، اللي هيا مهنتك الأساسية التجارة في الفخدة وفي الصدر" علي حد قوله.

وتابع سمير صبري، أن السينما ليست ثلاجة عرض محلات السبكي الذي يوجد فيها السجق والفخدة والصدر، معقبًا: بوظت السينما بأفلام العري والإسفاف وقلة الأدب، وطلعتوا سمعة وحشة عن الست المصرية.

واستطرد المحامي سمير صبري حديثه عن محمد السبكي: انتوا اللي دخلتوا البلطجة، وانتوا اللي دخلتوا البرشام وانتوا اللي علمتوا شبابنا البلطجة وبعدها تاخدوا الحقارة اللي علمتوها ليهم وتطلعوها في أفلام عشان تقولوا احنا مرايا تعكس المجتمع، وانت يا سبكي تحديدًا اللي زرعت الفساد ده في المجتمع علي حد تعبير سمير صبري خلال حواره مع بسمة وهبي.

"شيخ الحارة" هو برنامج حواري تقدمه الإعلامية بسمة وهبة للسنة الثالثة على التوالي، وتستضيف في حلقاته عددًا من مشاهير الفن والسياسة والرياضة والإعلام، وينقسم البرنامج إلى 3 فقرات على مدى ساعة واحدة، وتتطرق بسمة في الحوار عن تساؤلات مثيرة للجدل في حياة ضيوفها.

وكانت حلقات البرنامج قد حققا نجاحا كبيرا على مواقع التواصل الاجتماعي والتي استضافت فيهم الراقصة دينا والنجم أحمد أدم وآيتن عامر وأحمد سعد وإبراهيم سعيد.