شيرين تعتذر مجددا: لا يمكن أن أسيء لبلدي.. والله أعلم بالنوايا

الاثنين 25 مارس 2019 | 12:41 صباحاً
كتب : بلدنا اليوم

نشرت المطربة شيرين عبد الوهاب تدوينة مطولة عبر حسابها على موقع التواصل الاجتماعي "فيس بوك" أوضحت خلالها ملابسات أزمتها الأخيرة، بعد تصريحاتها المسيئة بحق مصر في إحدى حفلاتها في البحرين.

وكتبت "شيرين" منذ قليل: "عاوزة أتكلم من قلبي مع كل واحد من أهل بلدي الحبيبة، ومن أهلي وأصدقائي وزملائي؛ اللي قدروا يفهموا ويصدقوا إني لا يمكن أسيء لبلادي اللي أنا كلي من خيرها ولا يمكن أنكر فضلها عليا، بجد بأشكركم وبأحبكم، وبعتذر للي أساء فهم كلامي من كل قلبي".

تابعت شيرين: "بالنسبة للقنوات المأجورة من خارج مصر، اللي خدت كلامي وخرجته عن سياقه تمامًا وحاولت تستغله ضد بلدي؛ بقولهم إن بلدي خط أحمر، وعمركم ما هاتفرقوا بيني وبينها، وأحب أوضح لكل الناس اللي حقهم يعرفوا إن ما كُتب عني في الصحافة ونسب لي غير صحيح بالمرة، وتقدروا تتحقوا من صحة كلامي من الفيديو الموجود مع إنه ممنتچ عن قصد علشان يطلعني غلطانة".

واستطردت قائلة: "ما قيل على لسان النقابة والصحافة إني قلت (أنا هنا أتكلم براحتي عشان اللي بيتكلم في مصر بيتحبس)، وطبعًا ده مش حقيقي، وماقلتهوش، لأن الكلمة بتفرق!، اللي قلته نصًا وهو موجود بالفيديو "أنا هنا أتكلم براحتي عشان في مصر ممكن يسجنوني" - فيه فرق كبير بين الجملتين!".

وواصلت: "‫أنا كنت بتكلم عن موقف شخصي لما هزرت على المسرح من قبل ورُفعت عليا دعاوى وصدر حكم بسجني سنة وسددت كفالة، واستأنفت واتلغى الحكم في الاستئناف! وبعدين اترفع عليا جنحة مباشرة عن نفس الواقعة، واتحكم فيها بعدم اختصاص القضاء المصري بما وقع في الشارقة؛ هذا ما كنت أقصده والله أعلم بالنوايا.. بحبك يابلدي مهما حصل، ودايمًا تحيا مصر".

يذكر أن نقابة المهن الموسيقية أوقفت شيرين عبد الوهاب عن الغناء على خلفية ما حدث منها في حفل البحرين، وأكدت النقابة أن شيرين أضرت بالأمن القومى، بسبب التصريحات التي تدليها من وقت إلى آخر أثناء إحيائها حفلاتها الغنائية.