كريم قاسم عن حريق الأمازون: "كفاية دمار"

الجمعة 23 اغسطس 2019 | 03:14 مساءً
كتب : دينا شفيق

استنكر الفنان كريم قاسم، حرائق غابات الأمازون، بنشر صور من الحريق من خلال صفحته الشخصية بموقع الصور والفيديوهات الشهير "انستجرام"وعلق على الصورة قائلا:"الأمازون بتولع!.. غابات بتحترق بقالها 7 أيام وناس قليلة أوي متنبهه لحجم هذه المأساة والأخطر إنه في أخبار أن الناس برعاية شركات كبرى بتولع فيها عن عمد عشان تحولها لأراضي زراعية أو للبنى عليها".

وأضاف "هل تعلم أن غابات الأمازون مصدر 25%؜ من الهواء اللي بنتنفسه؟ كفاية دمار الأمازون بتولع".

الأمازون بتولع! غابات بتحترق بقالها اكتر من ٧ أيام وناس قليلة أوي متنبهه لحجم هذه المأساه والأخطر ان في أخبار ان الناس برعاية شركات كبري بتولع فيها عند عمد عشان تحولها لأراضي زراعية او للبنى عليها، هل تعلم أن غابات الامازون مصدر ٢٥ ٪؜ من الهواء اللي بنتنفسه؟ #كفاية_دمار #الامازون_بتولع #amazonforest #amazonfires #savertheamazon A post shared by Karim Kassem (@karimkassem86) on Aug 23, 2019 at 3:32am PDT

يذكر أن آخر أعمال كريم قاسم فيلم "ولاد رزق2" من إخرج طارق العريان وتأليف صلاح الجهيني، ويشارك كريم قاسم البطولة كلا من أحمد عز، عمرو يوسف، أحمد الفيشاوي، أحمد داود، خالد الصاوي، باسم سمرة وإنتاج سينرجى فيلمز وطارق العريان وموسى عيسى وشركة الطاهر ميديا برودكشن.

وينتظر كريم عرض فيلم "سواح" فى فرنسا وبلجيكا بعد نجاحه فى عدد من الدول ويشارك فى بطولته كل من الفنان محمود الليثى وسارة عبدالرحمن.