مركز الشرق الأوسط بالتعاون مع جمعية المحاسبين يعلنان تنفيذ البرنامج التدريبي "معايير المحاسبة المصرية"

الاربعاء 15 سبتمبر 2021 | 06:18 مساءً
كتب : بلدنا اليوم

أعلن مركز الشرق الأوسط لتنمية وتدريب المهارات البشرية بمحافظة القليوبية بالتعاون مع جمعية المحاسبين والمراجعين المصرية عن تنفيذ البرنامج التدريبي "معايير المحاسبة المصرية" اعتبارا من يوم السبت الموافق 9 - 10 - 2021، من الساعة 10 صباحا وحتى 4 عصرا.

فهم معايير المحاسبة

تحتاج الشركات للالتزام بالمعايير المحاسبية المتعارف عليها، لتضمن من خلالها تقديم معلومة يمكن الاعتماد عليها في اتخاذ وصنع القرار عبر التقارير المالية.

على سبيل الأمثلة، "المورد اللى هيديلك بضاعة او البنك اللى هيديك تمويل محتاج انه يطمن ع الوضع المالى بتاعك الأول عشان ياخد قرار، ده غير المستثمر اللى عايز يقارن ما بين الاستثمار معاك والاستثمار فى الشركات التانية وعشان يعرف يقارن لازم يكون فيه common language، أو لغة محاسبية واحدة كل الشركات بتتكلم بيها".

"وده بدوره بيخلى كل الشركات تدور على المحاسب الشاطر اللى فاهم لغة المحاسبة وعارف المعايير كويس، ومينفعش ان انت تحصر اهتمامك بالمعايير الخاصة بالحسابات اللى انت مسئول عنها بس، الطبيعى انك تحاول دايما تعرف أكتر عن كل المعايير عشان لما تجيلك فرصة انك تكبر وتبقى مسئول عن شغل أكبر تبقى جاهز والفرصة متطيرش منك".

"خليك انت رجل المعايير فى 2021 وابدأ معانا دلوقتى معايير المحاسبة المصرية"....

"واحنا بنساعدك عشان تقدر تحقق ده وتبقي جاهز لامتحان المتوسط في جمعية المحاسبين والمراجعين المصرية خلال البرنامج التدريبي بتاعنا واللي هيكون كالآتي":

-10 محاضرات.. المحاضرة 6 ساعات

- المساعدة في التسجيل للامتحان.

- متابعه دورية من المحاضر خلال فترة الكورس

للاتصال :01000834090 /0244378243. //العنوان ش الجمهورية _طريق الخانكة المرج العمومي.