"من البكاء إلى هنيئا لي بشطب عضويتي".. القصة الكاملة لأزمة كليب حلا شيحة وتامر حسني

السبت 17 يوليو 2021 | 10:04 مساءً
كتب : آية محمود

أثارت الفنانة حلا شيحة حالة من الجدل في عبر مواقع السوشيال ميديا، وذلك بسبب منشورها الأخير والذي أعلنت فيه تبرأها من مشاهدها في فيلم "مش أنا" مع النجم تامر حسني.

القصة الكاملة لأزمة حلا شيحة وتامر حسني

هاجمت الفنانة المصرية حلا شيحة الفنان تامر حسني بعد تجاهله لها وطرحه فيديو كليب "بحبك" من فيلم "مش أنا" والذي يتضمن مشاهد رومانسية تجمعه بها، رغم أنها أعلنت براءتها من العمل، وكتبت عبر حسابها الشخصي على موقع الصور والفيديوهات الشهير "انستجرام"، :"بالنسبة لفيلم "مش أنا" الحقيقة أنه تم تصويره من أكتر من سنة ونص وبسبب ظروف كورونا أتأخر جدا نزوله وانا كمان حالي اتغير واتجوزت الحمد لله والفيلم فعلا بقى "مش أنا" وباتمنى التوفيق لكل زملائي".

A post shared by Hala Shiha (@halashihanew)

وبعد تصريح حلا شيحة قام الفنان تامر حسني بنشر أغنية "بحبك" من الفيلم عبر حسابه الشخصي على موقع الصور والفيديوهات الشهير "انستجرام".

A post shared by Tamer Hosny (@tamerhosny)

هجوم حلا شيحة على تامر حسني

فما كان من حلا شيحة إلا أن هاجمت حسني وكتبت عبر حسابها الشخصي على موقع الصور والفيديوهات الشهير "انستجرام": "أنا اتفاجئت جدا بنزول كليب يجمع فيه مشاهد متفرقة من الفيلم وخصوصا بعد آخر بوست نزلته ووضحت فيه أنا إيه واتفاجئت أكتر خصوصا بعد وعد تامر حسني ليا وتأكيده أنه حیحترم رغبتي وبعض الطلبات اللي طلبتها منه بكل احترام وود الصيف اللي فات وأکدلي إنه حيحترم رغبتي".

وأضافت: "إحنا يمكن نجحنا بمقاييس الدنيا بس صدقوني بمقايیس ربنا احنا لم ولن ننجح.. أنا مش حتكسف من حد أنا تبت من المشاهد دي وهي لا تصح وأنا غلطت وبصلح وأهم حاجة ان ربنا يرضى عني لان في الاخر ده اللي حينفعنا مش الشهرة ولا النجاح لا هو مش نجاح أصلا علشان النجاح الحقيقي حاجة تانية خالص احنا اغلبنا ناسينها الا القليلين منا الفن لو بيخلينا نبعد عن منهج ربنا و منبقاش قدوة لولادنا يبقي باطل و ميبقاش فن".

وأكملت حلا شيحة :"احنا كلنا عندنا امتحان في الدنيا دي و حابة أفكرك بالفيديو ده یا تامر اللي قولت فيه انا مش بتمني أموت وأنا مطرب أنا دايما خايف کده.. كلام أكيد قولته في لحظة صدق جواك و جوانا كلنا ، شوفه تاني يمكن يفكرك إن جواك أكيد في صراع وأنا وكلنا بنغلط بس المهم في الآخر نتدارك الغلط و نصلح .{إلا من تاب و امن عمل عملا صلحا أوللېك يبدل الله سيئاتهم حسن وكان الله غفورا رحيما.. الله على كلام الله وجماله يا سلام لو أصواتنا ومواهبنا كلها نستعملها في الخير عشان يبقى فن بجد".

A post shared by Hala Shiha (@halashihanew)

تامر حسني يرد على حلا شيحة

ورد تامر حسني على حلا شيحة.. بعد ساعات قليلة من نشر حلا شيحة منشور لها عبر الانستجرام، رد الفنان تامر حسني على الفنانة حلا شيحة بمنشور طويل عبر الفيسبوك، اعتبره رواد السوشيال في تعليقاتهم أنها ردود محترمة، قائلا:" نهاركم جميل يا أغلى الناس الحقيقه عمري ما بتخيل إني أدخل في نقاش بالشكل دا مع زميل بحترمه و كان في بينا كل خير .وتابع: للتوضيح بما إنك يا حلا كتبتي بوست و أشركتي الجمهور الكريم معانا بدال ما كنتي تكلميني شخصياً و نتناقش بيني و بينك ، فا أنا مضطر أرد هنا برضو".

وتابع تامر حسني على الشخصي على موقع التواصل الاجتماعي "فيسبوك": ": أولاً أنا عمري ما وعدتك إن الكليب مش هينزل دا محصلش اصلاً يا حلا مش أنا خالص اللي أوعد و أخلف….. الحقيقه اني إحترمت كلامي معاكي و وعدتك أشيل مشاهد تانيه طلبتيها و شيلتها بالفعل و شكرتيني عليها و لو حابه تفتكري المشاهد اللي اتشالت بعد اذنك روحي شوفيها في المونتاچ عند الأستاذ عمرو عاكف او كلميه يبعتهالك كلها موجوده ، و بعدين الفيلم بقاله ٣ اسابيع في السينمات و الكليب موجود جوه الفيلم. .هو بالنسبالك الحرام إننا ننزل الكليب على اليوتيوب بس !! .. إنما الكليب يتشاف جوه السينمات عادي ؟؟؟؟ منطق غريب فعلاً يا حلا".

تامر حسني يوضح أمر هام لـ هلا شيحة

وواصل تامر حسني في رده على هلا شيحة: "للتوضيح للجمهور الكريم أنا و المخرجه الأستاذه ساره وفيق بعتنالك و كنا بنتحايل عليكي تيجي تشوفي شغلك قبل إصدار الفيلم عشان لو عندك أي ملحوظه تقوليها ، ماكنتيش بتردي علينا و تليفوناتك كلها كانت بتقفل في وشنا ،، إنتي للأسف يا حلا متعاملتيش صح مع الموقف كان لازم تهتمي بأمرك أكتر من كدا و لو كان ليكي أي طلب تاني كنت هعمله بكل حب إنما إنتي فجأه أختفيتي و مكملتيش تركيب صوتك في الفيلم ولا جيتي تتصوري عشان آفيش الفيلم أصلًا و مخليتيناش نعرف نعمل آفيش مجمع !!! و بقيتي تقفلي تليفوناتك و تكنسلي علينا كلنا و بعدين أي فيلم بيبقى ليه خطه مسبقه في الدعايه و انتي عارفاها كويس و وافقتي عليها و دا كليب رومانسي يعني معقول كنتي عايزه المنتج يشيل كل مشاهدك اللي صورتيها من الكليب و يطلعني بغني و بقول الكلام الرومانسي دا للأستاذ ماجد الكدواني مثلاً هو دا يُعقل ؟؟!!!!! أنا زعلان منك جداً يا حلا على مفردات البوست بتاعك الغير موفقه و مستحيل هرد بطريقتك اللي فيها تجريح و اتهامات باطله ليا إحتراماً لحجات كتير يمكن فايتاكي بس مش هتفوتني و على فكره انا واثق انك عارفه اني مستاهلش منك كدا و هكتفي بالتوضيح دا و ربنا يهدي الجميع و يكتبلك كل الخير اللهم آمين".

قد تكون صورة لـ ‏نص‏

شطب حلا شيحة من نقابة الممثلين

وبعدها أعلن الفنان أشرف زكي نقيب المهن التمثيلية في مصر أن الفنانة حلا شيحة كانت تعمل خلال العامين الماضيين في الوسط الفني من خلال تصريح من النقابة بالعمل، مشددا على أنها بعد الأزمة التي أثارتها مؤخرا والتلميح بأن ''الفن حرام'' فقد تقرر شطبها نهائيا من النقابة وعدم قبول أوراقها مجددا.

وذكر زكي أن حلا شيحة كان قد تم شطبها منذ فترة، وقد تحدثت معه بعد عودتها للفن قبل 3 سنوات بخصوص الالتحاق بالنقابة مجددا، مشيرا الى أنها كانت في مرحلة إعداد الأوراق المطلوبة للعودة.

وجاء القرار الذي أعلنه نقيب المهن التمثيلية، على خلفية الأزمة التي أثارتها حلا شيحة قبل يومين مع الفنان تامر حسني، بعد مشاركتها معه في الفيلم السينمائي ”مش أنا“، ومطالبتها زملاءها الفنانين بمراجعة أنفسهم في ما يقدمون من أعمال، ملمحة إلى أن "الفن حرام وأن فتنة الشهرة قد أعمتهم عن الطريق الصحيح"، وفق قولها.

وعبر أشرف زكي في تصريحاته عن غضبه الشديد مما بدر منها، لافتا الى أنها مذبذبة فكريا، وتابع "اللي شايفين إن الفن حرام وهيرجعونا مليون سنة ورا يخلونا لكم دينكم ولي دين".

أشرف زكي وحلا شيحة.. أزمة جديدة في نقابة الممثلين بعد تصريحات «التوبة» - فن  وثقافة - الوطن

رد حلا شيحة على قرار شطبها من النقابة

علقت الفنانة حلا شيحة، على الأزمة الأخيرة التى أثيرت حولها، بموقفها من عرض فيديو كليب تظهر من خلاله بفيلمها الأخير "مش أنا" مع الفنان تامر حسني.

نشرت الفنانة حلا شيحة، بوست عبر حسابها الشخصى بموقع الصور والفيديوهات الشهير"إنستجرام"، علقت عليه قائلة: "حابة أشكر كل الناس الجميلة علي رسايلهم الجميلة المشجعة، وحابة أشكر كل الصحافة اللي نشرت فتوى دار الإفتاء النهاردة، اللي موقفي هو نفس موقفها اللي بيوضح إن التمثيل والفن عمومًا زي أي مهنة في الدنيا حلاله حلال وحرامه حرام.. وأنا لا أحب أن أكون جزءًا من أي نوع من التطرف سواء باسم الدين أو باسم الفن.. ولو نقابة المهن التمثيلية ترفض موقف دار الإفتاء الواضح فهنيئًا لي بشطبها لعضويتي".

لا يتوفر وصف.

لا يتوفر وصف.