استشاري علاقات أسرية: «نكدي على جوزك عشان يحس بوجودك»

الاثنين 28 فبراير 2022 | 01:56 مساءً
كتب : ياسمين أحمد

«أصل الستات نكديين».. عبارة دائما ما تتردد على ألسنة الرجال، ويتهمون المرأة بأنها مصدر «النكد»، وذلك لاهتمامها بأقل وأصغر التفاصيل على عكس الرجل، لكن المفاجأة التي فجرها استشاري العلاقات الأسرية «إيهاب معوض» عبر حسابه الرسمي على موقع التواصل الاجتماعي فسيبوك، أن نكد الزوجة ظاهرة صحية من الناحية العلمية.

يقول «معوض» عبر حسابه الرسمي على فيسبوك: « لما بتحصل خناقه بين أي زوجين بيحسوا بالرعب، ويفتكروا إنها نهاية الحياة ويتخيلوا إنهم حالة استثنائية ، مع إن الأصل إننا نتخانق بس طبعا خناقة بالأدب مش بالسكاكين».

النكد يكسر ملل الحياة الزوجية

يبرر استشاري العلاقات الأسرية سبب كون النكد ظاهرة صحية، لكسره حاجز ملل الحياة الزوجية بمعنى أدق يحدث تنبيه للجهاز العصبي حتى ينتبه الشخص لوجود شريك الحياة ومدى أهميته، ويتابع: « لما تدخل مكان فيه دوشة بتحس بوجع في ودانك لكن بعد دقايق بتعتاد الدوشة دي ، لكن لما بتخرج للهدوء بتحس براحة، يعني الاحساس بيتولد في لحظات الانتقال بس».

الخلافات الزوجية

ويشبه «معوض» الحياة الزوجية بـ «الدوشة» وبعد مرور فترة تبدأ بالتعود عليها والشعور بالملل بل البعض ينسى أنه متزوج من الأساس، ويمثل النكد جرس إنذار للاستيقاظ من الغفلة.

ويستطرد في حديثه:« علشان كده بنصح أي زوجة دلوقتي تقوم تمارس هوايتها وتتلكك لجوزها علي اي حاجة تافهة علشان يتخانقوا فيكتشف وجودها».

اقرأ أيضا