صبرى فواز يشيد بقرار مصطفى كمال تجاه مؤدي المهرجانات

الاثنين 24 أكتوبر 2022 | 12:03 مساءً
كتب : أسماء جاد الحق

أشاد الفنان صبرى فواز بقرار الفنان مصطفي كامل نقيب المهن الموسيقية بعد سماح الأخير لمؤدي المهرجانات بالغناء حلال الفترة المقبلة تحت شعبة الأداء الصوتي وذلك عبر حسابه الرسمي علي موقع التواصل الإجتماعي فيس بوك.

وقال فواز: "على فكرة القرارات اللي طلعت من نقابة المهن الموسيقية النهارده، حاجة كويسة جدا, إنك تستوعب كل مؤدي المهرجانات و تعمل لهم شعبة في النقابة أيا كان إسمها مش مهم الإسم ويدفعوا إشتراكات ورسوم هاتفيد النقابة وأعضائها"

وتابع: "دا غير إنك هاتشغل مع كل واحد منهم مجموعة من العازفين من أعضاء النقابة, هايفيد العازفين وهايطور أداء مغنيين المهرجانات, وده كان الغرض من البوست اللي عمل دوشة إنه المنع لا يفيد لا النقابة ولا المغنيين, وآدينا شفنا بعينينا ان المنع ما قدرش يحجب ( حاجة ) زي أنتش و اجري من الانتشار يبقى ايه الطريق الأنسب ؟

وأستكمل فواز: "الطريق الأنسب هو اللي النقابة عملته ده برافو بجد وبالتوفيق للجميع, ولو إن النقيب قال عليا جاهل في احد البرامج, بس أنا مسامح عشان القرارات الحلوة دي.. قشطة يابا ؟

الجدير بالذكر أن الفنان صبرى فواز كان قد هاجم منذ أيام الفنان مصطفي كامل عبر حسابه الشخصي علي موقع التواصل الاجتماعي قائلا: "عاوزين حد متخصص من نقابة المهن الموسيقية يفهمنا ويعلمنا إيه الفرق بين المهرجانات وفشطة يابا" مما أثار جدلا واسعا بين رواد مواقع التواصل الإجتماعي.