مسيحية وبصوم رمضان| أجرأ تصريحات الراقصة صافيناز

الثلاثاء 09 مايو 2023 | 05:25 مساءً
صافيناز
صافيناز
كتب : بسنت عبد الكريم

تصدرت الراقصة صافيناز ترند جوجل بعد تصريحاتها الجريئة في برومو حلقتها  في برنامج "تابو" مع الإعلامي نزار الفارس المذاع على قناة "دجلة العراقية.

أبرز تصريحات صافيناز

قالت صافيناز خلال برومو الحلقة : " نشأت وسط أسرة مسيحية محافظة، وأدعو الله قبل الصعود على خشبة المسرح، ورغم كوني مسيحية أواظب على صوم شهر رمضان".

وأعلنت عن زواجها أكثر من مرة قائلة "لست متزوجة في الوقت الحالي، وأعيش بحرية، ولم أقع في غرام أي رجل تزوجته، وكل أزواجي كانوا يغارون علي إلى حد الجنون".

وأضافت "أنا حرة.. وممكن أربي أطفال أحسن من الناس التانيين، ومرضاش أن بنتي تكون راقصة"، مؤكدة أنها لم تنجب حتى الأن لأنها لم تجد الشخص الذي يستحق أن تنجب منه، وأن أمنية حياتها هي تبنى طفل.

وخلال الحلقة، أشار الإعلامي نزار الفارس لـ صافيناز بأن رب العالمين ليس راضي عن الرقص"، لترد صافيناز قائلة: "هو اللي قالك؟".

صافينازصافيناز

كما أشارت أن أكثر مطرب تعشقه هو ماجد المهندس، لافتة إلى أنها تحب أغانيه بشدة، وبسؤالها عن الأغاني التي تحب أن ترقص عليها، أردفت بأنها تحب الرقص على أغاني أم كلثوم وعبد الحليم حافظ.

-تعرضت للتحرش من السيدات

كما أعلنت صافيناز خلال تصريحات صحفية من قبل  بأنها تتعرض للتحرش من السيدات، موضحة: "ما شوفتش في حياتي تحرش من رجالة.. لكن شوفت من ستات كتير"، مؤكدة أنها لم تتعرض لمضايقات من الرجال، بل من النساء فقط.

وأعربت عن اندهاشها من تلك الأفعال خلال حفلاتها، معلقة "إحنا ستات زي بعضينا إيه المشكلة يعني؟"، في إشارة إلى أنها تسير دائمًا في الحفلات بحارس شخصي متخصص وماهر في عمله.

وأضافت أن فرقتها تتكون من 25 فردًا، موضحة: "وكلهم رجالة وواقفين في ضهري ومحدش يقدر يفكر يقرب مني"، أما عن الجمهور، قالت صافيناز: " أنا الحمد لله جمهوري ناس نضيفة جدًا 90 % منهم محترمين، وبيحترموني وبيحبوني جدًا، وعمري ما حصل أن حد عاوز يتحرش بيا أو حد مسكني من جسمي، وأنا بتكلم مع جمهوري وبقول لهم كلنا هنتفرج وكلكم فوق دماغي، اتفرجوا بس، وبعرف أعمل كنترول في الأفراح والحفلات حتى لو فيه منهم مش محترم بيحترم نفسه، لأن ليا طريقة كده على المسرح".

-أنا مميزة وكلهم بيقلدوني

وتحدثت صافيناز عن أهم مميزاتها، قائلة: "أنا مميزة لأن كلهم بيقلدوني وماحدش عمل حركة جديدة كله بيقلد حركاتي وبدلي، حتى كلمة بحبكوا يا حلوين، وأنا مش راقصة فقط أنا ممثلة، وليا تاريخ في السينما وأفلامي كانت بتنجح نجاحات كبيرة، وماحدش عمل اللي عملته".

صافينازصافيناز

وتابعت "معظم الراقصات بتقلدني وبتكرهني مفيش غير اتنين أو ثلاثة أصدقائي وكل الراقصات الأجانب عايزة تبقي صوفينار كلهم بيقلدوني مش في بس الرقص وكمان طريقة الكلام ودينا معلمتنيش الرقص خالص هي استاذة وليها أستيل وأنا ليا بصمة".

وأضافت "بالنسبة لي أنا غالية ما ينفعش أكون مرمية في كل حتة، وأكتر الأماكن اللي برقص فيها مفيش فيها خمور لأنها بتكون حفلات عائلية، وأنا ما وصلتش للنجومية دي كلها علشان أتمرمط، وما ينفعش أرقص في أي حتة وأي حاجة وخلاص ومش كل يوم بشتغل وبتمرمط لأني نجمة".

-مش هرفع أجري عشان اللي بيتجوزوا يجيبوني في فرحهم

ردت صافيناز بسؤالها عن رفع أجرها أم لا، قائلة: " بالتأكيد لا مش هرفع أجري..لأني على علم بظروف البلد في الوقت الحالي كل شئ أصبح مرتفعا، لذلك سيظل أجري كما هو"، مؤكدة "وكمان عشان الناس اللي بتتجوز تعرف تجيبني في فرحها".

كما كشفت عن أجور الراقصات في عام 2023، موضحة أن الأجر ليس كبيرة كما يتوقع البعض، معلقة "الأجور مش ضخمة بالعكس الأسعار رخيصة خالص أقل بدلة رقص حاليا تقدر ثمنها بـ 12 ألف جنيه مصر".