"مديحة البكري": "مفكرتش أكلم شيخ أسأله الفن حرام ولا لا بس عندي ناس كبار في السن ممكن أسألهم وهما ذو خبرة"

الخميس 03 اغسطس 2023 | 07:11 مساءً
مديحة البكري
مديحة البكري
كتب : إيمان جلال

وقالت الفنانة مديحة البكري خلال لقاؤها في برنامج عركة ستات، والمذاع عبر شاشة قناة هي، والذي تقدمه الإعلامية مروة سليمان، الفنانة إيناس النجار، إن الفن موجود من الحضارات القديمة، لافتتا إلى أنها ترفص من يزعم أن الفن حرام ، قائلة: "الفن مش حرام، إيه اللي حرمه، الفن طول عمره موجود من الحضارات القديمة أوي".

وأكدت مديحة البكري، أنها لم تلجئ إلى عالم دين لتسأله عن حرمانية الفن، موضحة: "مفكرتش أكلم شيخ أسأله الفن حرام ولا لا، بس عندي ناس كبار في السن ممكن أسألهم وهما ذو خبرة".

وتابعت: "إنما مش لازم أكلم المفتي وأسأله هل الفن حرام ولا لا لأني مش عارفة اللي هيرد عليا وجهة نظره إيه، و الموضوع يعتمد على كل واحد ورؤيته الخاصة، يعني ماما كانت مصممة وأنا صغيرة مقدمش دور بنت بتحب ولد، لذلك أول ما بدأت قدمت دور أم وتاريخي الفني كله مفهوش أي تجاوزات ولكن اتعرض عليا قبل كدا سيناريو منبوذ ورفضته".

كما أكدت أنها ترفص التلامس الغير طبيعي في الدراما والسينما، مضيفة: في أنواع من التلامس مرفوضة، وفي أنواع مباحة، يعني لو أم وابنها جاي من سفر أكيد هتاخده بالحضن زي أي أم وكذلك الأب لو مع بنته، أنما القبلات المنبوذة أنا ضدها، وفي تلامس في إطار الدراما ده عادي اللي هو غير مسيئ.