بعد موقفه المتخاذل وهجومه على زميله.. بيومي فؤاد يتعرض لحملة شرسة من التعليقات

الاثنين 06 نوفمبر 2023 | 08:50 مساءً
بيومى فؤاد ومحمد سلام
بيومى فؤاد ومحمد سلام
كتب : أحمد سلامة

بعد هجومه على زميله محمد سلام، تعرض الفنان بيومي فؤاد لحملة شرسة من التعليقات والتصريحات المسيئة، وخسارة عدد كبير من المتابعين، اكثر من 400 ألف متابع قام بإلغاء متابعة حساباته على السوشيال ميديا.

أغلق الفنان بيومي فؤاد، التعليقات على منشوراته الخاصة عبر حساباته بموقعي Facebook وInstgram بسبب هجوم الجماهير الحاد عليه بعد تصريحاته ضد محمد سلام.

"الحياة بتتعاش مرة واحدة، يا تعيشها محمد سلام يا تعيشها بيومي فؤاد".. هكذا وصف رواد السوشيال ميديا موقف الفنان بيومي فؤاد، بعد هجومه على زميله محمد سلام، الذي رفض المشاركة لعرض مسرحية كوميدية في موسم الرياض، في ظل ما يتعرض له الأشقاء في غزة.

وفي كلمته عقب انتهاء واحدة من ليالي عرض مسرحيته الجديدة "زواج اصطناعي"، التي تُعرض حاليا ضمن فعاليات موسم الرياض في المملكة العربية السعودية، حرص الفنان بيومي فؤاد على توجيه التحية للفنان محمد أنور، مؤكدا أنه أنقذ الموقف بقبوله المشاركة في العمل قبل ساعات من انطلاقه.

وهاجم بيومي في مقطع فيديو تم تداوله على نطاق واسع، الفنان محمد سلام بدون ذكر اسمه، إذ أشار أن من حق الفنان أن يعتذر عن عدم المشاركة في العمل، لكن ليس من حقه أن يغلط في فنه.

قال بيومي في رسالة لمحمد سلام: "من حقك انك تعتذر عن المسرحية، لكن مش من حقك انك تغلط في فنك، إحنا مش بنيجي عشان نضحك، إحنا بنقدم فننا المصري، انتو بتحترمونا واحنا بنحترمكم جدا".

وأضاف: "بنشكر دعمكم وبنشكر مساندتكم لأنور ولينا، أنا فنان مصري وليا الشرف، اسمحولي أشكر معالي المستشار تركي آل الشيخ لوقوفه الدائم جانبنا، وأشكر الدكتور راكان وكل رجال صلة وعلى رأسهم صديقي عدنان الكيال".

وتابع: "المسرحية إنتاج اتنين لسه مقبضوناش لحد دلوقتي، محمد نصار وصلاح الجهيني، تأليف وإخراج عيل ولا له لازمة محمد محمدي، أنا وكل زملائي بنحترمكم وبنحبكم وهنفضل طول عمرنا معاكم، كتر خيركم".

واستكمل فؤاد: "جيت المملكة العربية السعودية وليا الشرف عشان نقدم فننا، مش جايين نضحك احنا جايين نقدم فننا، احنا بنحترمكم وانتم بتحترمونا، شيء عظيم إن الفنان يكون له جمهوره في كل الدول، شيء عظيم إني أخرج اتصور مع شاب سعودي أو سيدة سعودية وهي تعلم اني مصري، أنا بشرف بلدي".

بكى بيومي فؤاد على المسرح موجها حديثه للجمهور، قائلا: "إحنا اتظلمنا واتهانا واحنا جايين نقدم فن، إحنا بنتعب ونشقى عشان نقدم فن مش عشان نيجي نضحك، لو الموضوع كده يبقى فيه فنانين من أيام نجيب الريحاني لحد محمد أنور المفروض ينتحروا، احنا بنقدم فن، أقسم بالله احنا مش بتوع فلوس والله العظيم مش بتوع فلوس، العرض ده لو قعد 15 يوم تاني بدون أجر، سيادة المستشار يعلم احنا يبقى لينا الشرف ونبقى فرحانين جدا، تحياتي لحضراتكم وأنا آسف". 

بيومى فؤاد ومحمد سلام
بيومى فؤاد ومحمد سلام
بيومى فؤاد ومحمد سلام
بيومى فؤاد ومحمد سلام
بيومى فؤاد ومحمد سلام
بيومى فؤاد ومحمد سلام
بيومى فؤاد ومحمد سلام
بيومى فؤاد ومحمد سلام
بيومى فؤاد ومحمد سلام