رئيس مجلس الإدارة
حمدان سعفان
رئيس التحرير
وليد الغمري

كيف حاولت منصات الإخوان تحريف فيديو "السيسي" للنيل من إنجازات الدولة

السيسي والملك سلمان

دأبت منصات جماعة الإخوان الإعلامية، على استغلال حادث محطة مصر، الذي وقع صباح اليوم الأربعاء، وأسفر عن وفاء 20 مواطن، وإصابة 25 أخرين، بنفث سمومها وفتح النار على الرئيس عبد الفتاح السيسي، والدولة المصرية، في محاولة بائسة لنشر الفتنة، والنيل من إنجازات الدولة المصرية.

وقامت المنصات، بنشر فيديو تم اجتزائه لكلمة الرئيس عبد الفتاح السيسي، أثناء افتتاحه عدد من المشروعات التنموية بمحافظة قنا، عام 2017، لتّظهر الرئيس وكأنه رافض لإصلاح منظومة السكك الحديدية، وتوفير المبالغ المخصصة لها لوضعها في البنوك، بدلاً من إصلاح المرفق نفسه.

بنظرة خاطفة للفيديو الأصلي نكتشف مدى التزييف للحقائق، الذي طال الجماعة، ويجد أن السيسي كان يتناول في حديثه، كيفية التغلب على مشاكل السكك الحديدية، ورفع كفاءة عرباته.

وقال السيسي، خلال كلمته: "أعملك سكة حديد أمنة، ونبني بلدنا، ولا نفضل في مكانا خايفين من بعض، عايزين البلد تبقى دولة، ومواطنيها يحسو إننا نهتم به بجد، ممكن نسيب الكلام وكل شوية الناس تموت، إنتوا عايزين أنهى واحدة فيهم؟.. أنا بقول وأشرح كتير علشان نبقى كلنا عارفين الحكاية أي، أنا صادق في كل كلمة بقولها، ومن فضلكم قولو للناس، واربطو الموضوع ببعضه، لازم أقولك منين هنجيب علشان الإصلاح ولازم أقولك تعالى معايا".

ولفت الرئيس إلى أن الخدمات التي تقدم في العالم ليست بالتكلفة التي تقدمها مصر، موضحًا: "مفيش خدمات بالعالم بالتكلفة اللي بنعملها دي، هنبتدي نعمل الخدمة وناخد تمنها، ولا منعملهاش، فلازم نقول ونشرح، فالميكنة ورفع كفاء الخطوط فالهدف منها أمان وتنمية، علشان نتحرك مظبوط".

وذكر السيسي، خلال كلمته أن هناك بدائل وهمية، قد تحقق رفاهية مؤقتة، بوضع الاستثمارات فى "البنوك"، بدلاً من ضخها فى الخدمات، ولكن الدولة لا تقوم بذلك، بل تجاهد لإنقاذ المرفق، قائلاً: "الحقائق لا نواجهها كما ينبغي، تقولي اصرف 10 مليار علشان أكهرب وأعمل ميكنة، والـ10 لو حطيتهم في البنك هيجيبو 2 مليار جنيه، لما مرفق عايز أكتر من 100 مليار جنيه في الصعيد فقط، هنسده منين، فهتبتدى الدايرة تتقفل علينا، نعمل الخدمة وناخد تمنها، ولا منعملهاش وتفضل مرافق الدولة تنهار، لا إحنا لازم نعمل على رفع كفاءة شبكة القطارات لأن هدفها أمان وتنمية".

ووجه السيسي، كلمة للمصريين بقوله: "كل المصريين يعرفو أن بناء الأمم ليس بالأمر اليسير، فيه جهد ومعاناه وحرمان، غير كدة يبقى أنا هضحك عليكم، فهي الحقيقة في جميع مرافق الدولة، لأن عايزين نبني بلدنا وتبقى بلد حقيقة، ولازم نتحمل، ولا زم ننهض ببلادنا، وبفضل الله هنقوم بها".

رابط الفيديو الأصلي

بلدنا اليوم
× الرئيسية آخر الأخبار تغطيات ومتابعات الرياضة المقالات الفن الحوادث خدمات خارجي الاقتصاد المحافظات لايف استايل منوعات