على غرار شخصية "هلال".. ماذا قال السيسي عن "الصعايدة" منذ توليه الحكم؟

الاحد 13 أكتوبر 2019 | 02:46 مساءً
كتب : سارة محمود

"يا فندم مش المهم اني أوقع طيارة ولا اتنين المهم إن اللي في الطيارة يكون شافني وأنا واقف قدامه مخايفشي، وهيروح يبلغ زمايله إن المصريين مش جُبناء واقفين مستنينا ومش هايبينا ودا سلونا في الصعيد، سعادتك تقف لغريمك عينك في عينه ويبقي عارف إنك هتاخد بتارك منه مهما عدت الأيام".. كلمات رددها الجندي الصعيد "هلال" وهو الفنان محمد فراج، بفيلم الممر، وكان واقفًا ممسكًا ببندقيته ويحاول قنص طائرة إسرائيلية تمر من فوقه، فشاهده الضابط "نور" وطالبه بعدم تكرار هذا الموقف حتى لا يتم استهدافه.

رمز لشجاعة المصري

الأمر الذي جعل الرئيس عبد الفتاح السيسي، خلال كلمته بفعاليات الندوة التثقيفية الـ31 للقوات المسلحة، اليوم يشيد بدور الفنان محمد فراج الذي جسد الجندي الصعيدي "هلال" في فيلم "الممر"، بشكل خاص، وبأصاله الشعب الصعيدي بشكل عام.

وقال الرئيس السيسي: "بفكر الناس إن فيه دولة وشعب صلب، كان فيه ناس مستعدة وجاهزة، الصعيدي اللي بيقول أوريهم إن أنا واقف"، متابعًا "صحيح ده رمز لشجاعة المصري اللي أبدًا لا يتخاذل قدام أي تحدي".

الصعايدة أرجل ناس

لم تكن السابقة الأولى الذي يتحدث فيها عن الصعايدة، فعندما كان وزير كان التنمية المحلية الجديد، اللواء أبو بكر الجندي، قال من قبل "من المهم تنمية الصعيد علشان الصعايدة بييجوا يعملوا عشوائيات هنا في القاهرة.. وأنا نفسي يركبوا القطر تاني ويرجعوا".

طل علينا الرئيس في هذا التوقيت على الفور، ليؤكد على أن "الصعايده دول أرجل ناس، ويمكن الإعتماد عليهم في كافة حاجة، ويقفون بجانبك فى الشدة، وكنت بشوف صعايده تجي من بلادها تشتغل مش بتاكل، وبعد كام سنة بيكون ليهم كيان".

رقي ووطنية خالصة

كما حرص الرئيس عبد الفتاح السيسي، قبل ختام كلمته في مؤتمر "حكاية وطن" العام الماضي، على أن يوجه شكر خاص لأهالي الصعيد، مشيرا إلى وقوفهم إلى جانب الدولة فى جهود تطوير أحد الطرق بما يعبر عما يتمتعون به من رقي ووطنية خالصة.

اقرأ أيضا