"تشخيص خاطئ وشلل نصفي"| فنانون يطلبون الدعاء لمصطفى حفناوي

الخميس 06 اغسطس 2020 | 11:44 مساءً
كتب : دينا شفيق

أثار اليوتيوبر مصطفى حفناوي، حالة من الجدل خلال الساعات القليلة الماضية، وذلك بعد إصابته بجلطه في المخ نتيجه التشخيص خاطئ من أحد المستشفيات الخاصة، وذلك حسبما روى أصدقائه عبر حسابتهم الشخصية بموقع التواصل الاجتماعي.

مصطفى

فالحكاية بدأت بـ "صداع ومغص" في البطن ونقل على إثرها إلى المستشفى اكتفى المستشفى بعلاجه بالمسكنات فقط، ما أدى إلى تدهور وضع الحفناوي ليصاب بجلطة في المخ.

وقد روى هذه القصة الحزينة والمؤلمة عدد كبير من أصدقائه ومنهم اليوتيوبر عمرو راضي، وذلك من خلال حسابه الشخصي بموقع الصور والفيديوهات الشهير "إنستجرام".

عمرو راضي

وقال عمرو راضي: "هو تعب امبارح وجمبه كان واجعه جدًا، روحنا الطوارئ خد حاجات مُسكنة والوجع خف واطمنا، وهزرنا عادي وروحنا.. تاني يوم انهارده تِعب تاني الصبح روحنا المستشفى وهو كان سايق عادي اتحجز عشان يعمل أشعة الصبغة، قبل الأشعة رجّع وفجأه بدأ يغيب عن الوعي، اتعمله إشاعة على المخ طلع جلطه في المخ".

مصطفى

تابع: "أرجوكم، رجاء خاص من كل اللي يعرفوني واللي ميعرفونيش، ادعوا لـ (حفناوي) عشان هو محتاج دعواتكم، ولو تكرمتم اعملوا شير وخلوا الناس تدعيله عشان خطري، ادعوا له. إلهي أذهب البأس ربّ النّاس، اشف وأنت الشّافي، لا شفاء إلا شفاؤك، شفاءً لا يغادر سقمًا، أذهب البأس ربّ النّاس، بيدك الشّفاء، لا كاشف له إلّا أنت يارب العالمين، اللهم إنّي أسألك من عظيم لطفك وكرمك وسترك الجميل، أن تشفيه وتمدّه بالصحّة والعافية، لا ملجأ ولا منجا منك إلّا إليك".

. هوا تعب امبارح وجمبه كان واجعه جدا .. رُحنا الطوارئ خد حاجات مُسكنه و الوجع خف واطمنا ..و هزرنا عادي وروحنا .. تاني يوم *انهارده * تِعب تاني الصبح رُحنا المستشفى وهوا كان سايق عادي.. اتحجز عشان يعمل أشعة السبغه .. قبل الاشعه رجّع وفجأه بدأ يغيب عن الوعي.. اتعمله اشاعه ع المخ ..طلع جلطه ف المخ ... ارجوكم .. رجاء خاص من كل اللي يعرفوني واللي ميعرفونيش .. إدعوا ل حفناوي عشان هوا محتاج دعواتكم . ولو تكرمتم اعملوا شير وخلوا الناس تدعيله . عشان خطري ... ادعوله ... يااااااارب إلهي أذهب البأس ربّ النّاس، اشف وأنت الشّافي، لا شفاء إلا شفاؤك، شفاءً لا يغادر سقمًا، أذهب البأس ربّ النّاس، بيدك الشّفاء، لا كاشف له إلّا أنت يارب العالمين، اللهم إنّي أسألك من عظيم لطفك وكرمك وسترك الجميل، أن تشفيه وتمدّه بالصحّة والعافية، لا ملجأ ولا منجا منك إلّا إليك، A post shared by Amr Rady (@amrrady14) on Aug 5, 2020 at 3:48pm PDT

علي غزلان

وكتب على غزلان: "صديقي مصطفى حفناوي كان معانا وبيضحك وبيهزر عادي.. فجأة حس بمغص في بطنه وألم في كتفه اليمين، راح المستشفي علي رجله عادي جدا الساعه 1 الظهر تم حجزه وتم تشخيصه بالتهاب في القولون".

أضاف: "بعد ٦ ساعات مصطفي فقد الوعي واكتشفنا أنه كان متشخص غلط وأنه عنده جلطة في المخ، دلوقتي حصل ضمور تام في الجزء الأيسر من مخه وفي اشتباه في شلل نصفي، أرجوكم ادعوله ربنا يشفيه ويصبر أهله.. هو في غيبوبة حتي الآن وربنا يسترها عليه لما يفوق ويعرف، ربنا قادر علي كل شئ وقادر تحصل معجزة".

واستطرد: "هو صحي أحس بوجع في جنبه، ركب عربيته، وراح الطوارئ وقال الأعراض، قالوا: انتفاخ في المعدة أو قولون، وقالوا له: يعمل الأشعة المقطعية على الساعة ٥.. قبل ما يعملها رجّع، وجات له أعراض الجلطة اللي هو مش عارف يحرك جنبه الشمال، وكل الفترة دي كان في المستشفى.. على غزلان دخل الساعة ١٠ قالهم هو عنده جلطة؟، كل صحابنا قالوا لا ماتفوّلش عليه.. روحت له على الساعة ١١ باليل الدكاترة قالوا لا، وقالوا ماحدش يتدخل".

ارجوكم ادعوا لصديقي مصطفي حفناوي .. جتله جلطة في المخ أدت لضمور في الجانب الايسر من المخ وفي اشتباه في شلل نصفي ربنا يشفيه ويصبر أهله .. هو في غيبوبه حتي الان وربنا يسترها عليه لما يفوق ويعرف . ربنا قادر علي كل شئ وقادر تحصل معجزة ويبقي كويس A post shared by Dr Ali Ghozlan (@alighozlanofficial) on Aug 5, 2020 at 9:09pm PDT

فقالت الفنانة بدرية طلبة، معلقة على رواية "غزلان" "ربنا يشفيه ويعافيه"، وقال الفنانة عبير منير: "ربنا يشفيه ويعافيه ويسترنا جميعًا". كما نشرت الفنانة ديانا هشام صورته عبر خاصية ستوري وتعلق: "ربنا يشفيك يارب أدعوا له يا جماعة من فضلكم".

مصطفى

وأنضمت الفنانة هنا الزاهد للفنانين السابقين، بنشر صورة "حفناوي" قائلة: "أدعوا لمصطفى أنا معرفهوش شخصيًا لكن قلبي وجعني ما سمعت اللي حصله، الدعاء ممكن يساعده أرجوا من كل واحد عندي يدعيلة أن ربنا يقومه بالسلامة"، وشاركتها شقيقتيها فرح ونور مطالبات بالدعاء للإنفلونسر.

من بعدهن شاركت الفنانة مايان السيد بالقصة التي يرويها أصدقائه، وقالت: "أدعوا له ربنا يشفيه ويقومه بالسلامة». كما تمنى له الشفاء، عادل، نجل الفنان مجدي كامل، قائلًا: "ربنا يشفيه ويعافيه ويقومه بالسلامة".

. وعلقت الفنانة ميما شامي طليقة المذيع خالد عليش: «اللي بيحبني يدعي لمصطفى هو محتاج دعواتنا، ماتنسوش تدعوا لباباه ربنا يخفف عنهم"

مصطفى

حساب مصطفى حفناوي على إنستجرام يشترك فيه مليونا و100 ألف مشترك، وقد عرف حفناوي نفسه على حسابه بأنه ممثل ويوتيوبر وأحد نشطاء السوشيال ميديا المؤثرين.

كانت آخر تدوينة لمصطفى حفناوي على إنستجرام في 28 يوليو الماضي، معلنًا عن افتتاح فرع مطعمه الخامس بالدقي، قائلاً: "الحلم بيكبر وقريب أوي هنعلن عن الفرع الخامس.. تفتكروا هيبقى فين"، ونشر صورة له وهو يمازح صديقًا له وكانت السعادة تغمره.

إقرأ أيضًا..

هيفاء وهبي لماكرون: مواطنة لبنانية محرومة من حضن رئيسها.. صور

مصطفى حفناوي قصة يوتيوبر أحزن مرضه رواد السوشيال ميديا.. صور