"عندى كورونا وهنزل الكلية وهخالط الناس".. منشور يثير الرعب بين طلاب جامعة بنها

الثلاثاء 29 ديسمبر 2020 | 04:21 مساءً
كتب : أحمد عفيفي

سادت حالة من الزعر بين طلاب جامعة بنها، وبالتحديد طلاب كلية الهندسة، بعد منشور مزعوم أنه لأحد الطلاب، الذي يدعي فيه أنه مصاب بفيروس كورونا، وأنه يذهب للكلية ويتعامل مع أصدقائه؛ "عشان قرارات وزير التعليم العالي"، وبعد فترة اكتشف أن هناك عددًا غير قليل- على حد زعمه- من زملائه، حالتهم مثله.

في رسالة من "أكونت فيك"- كما وصفه الطالب خلال المنشور- يحمل اسم مستعار "مصطفى محمود"، زعم أيضا أن كتابته من هذا الأكونت، أأمن له؛ حتى لا يتكرر معه ما حدث مع طالب جامعة دمنهور، والذي تعرض للفصل، بسبب الحديث عن الإجراءت الوقائية خلال مداخلة بالتليفزيون، لافتا إلى أنه طالب في كلية هندسة شبرا جامعة بنها.

وأضاف: "للأسف أنا جالي كورونا، وللأسف اكتشفت ده بعد أما خالطت كتير من زمايلي في الكلية، بس مستحيل أطلع أقول إني عندي كورونا، علشان كمية التنمر، ورد الفعل الزبالة اللي بنشوفها مع الناس اللي عندهم كورونا".

وواصل صاحب الأكونت المزيف، أنه سيتعامل بشكل طبيعي ويتعايش دون عزل، بقوله: "هنزل الكلية، وهركب المواصلات، وهخالط الناس عادي علشان سيادة الوزير أو الدكاترة اللي مش موافقين إنهم يشتغلو معانا أونلاين ينبسطو".

صورة

وتابع: "ماهو أنا مش هضحي بولا درجة أنقصها علشان حاجة أنا مليش ذنب فيها، واللي في نفس الوقت، محدش بيراعي حاجة زي كده، وبالمناسبة عندنا في الكلية عدد كبير مصابين بكورونا وبينزلوا الكلية لنفس الأسباب اللي ذكرتها".

وزارة الداخلية توجه رسالة هامة للمواطنين مرتادي الطرق

اقرأ أيضا