عمر كمال والشيخ مبروك عطية في رمضان 2021.. القصة الكاملة

الاربعاء 24 مارس 2021 | 03:50 مساءً
كتب : رحاب الخولى

صورة عمر كمال مع الشيخ مبروك عطية.. بهذه العبارة يبحث رواد السوشيال ميديا عبر مؤشر جوجل والفيسبوك وتويتر عن الصورة التي تجمع مغني المهرجانات عمر كمال مع الشيخ مبروك عطية، والتي حازت على هجوم كبير منذ اللحظة الأولى من انتشار الصورة.

عمر كمال والشيخ مبروك عطية

وكتب عمر كمال، منذ قليل، منشورا عبر الفيسبوك، قائلا: اتصورت صورة وأتشرفت بده مع فضيلة الشيخ مبروك عطية في لقاء هيتذاع معاه ف رمضان إن شاء الله وحلقة كلها خير وكلام محترم".

عمر كمال

وتابع: كلام الناس وتعليقاتهم حسستني أنه متصور مع يهودى أو كافر أو مرتد أو أنسان لامؤاخدة نجس وهيدنس الشيخ !! وكومنتات ازاى ده يتصور مع ده !! مع أنى مش وحش للدرجة ديه .. زى بالظبط ما خلونى أبطل أفكر أصلى ف المسجد أول ما أخش بحس أنى أنسان منبوذ والناس بتبصلى بصة غريبة لدرجة سمعت واحد بيقول للتانى اقف جمبه انت لاحسن ربنا ميتقبلشى منى صلاة !! ومش بقول انى مقطع السجادة أنا زى اى أنسان بيقطع ف الصلاة وبيرجع بس ساعات ببقى حابب ادخل المسجد وفعلا بطلت ده من الناس".

صورة عمر كمال والشيخ مبروك عطية

وأثار هذا المنشور جدلا كبيرا بين رواد السوشيال ميديا، الأمر الذي أحدث ضجة كبيرة، وانهالت التعليقات على مغني المهرجانات عمر كمال، وتضمنت الآتي:

"اسوء حاجة عملتها انهم اثروا فيك وبطلت صلاة .. اتمني انك ترجع تصلي تاني ولاني صحفية بسمع صحفيين كتير بيتكلموا عنك انك انسان كويس وطيب .. متخليش كلام الناس ياثر فيك مادام انت واثق من جواك آنك كويس ومش وحش .. علشان لو ركزت مع كلام الناس مش هتعمل حاجة في حياتك".

عمر كمال

ظهور عمر كمال مع مبروك عطية

وقال آخر من رواد الفيسبوك: كلنا بشر وكلنا بنغلط وكلنا بنعمل ذنوب وبنبعد عن ربنا احيانا وبنقطع فى الصلاه كتير وبنقرأ قران فتره اه وفتره لا...بس مهما حصل اوعى تبعد عن الصلاه وحاول جاهد انك متبعدش عنها مهما الناس قالت...الصلاه مع الوقت هتصلحك واحدة واحدة..ربنا بس اللى هيحاسبك وهترجع ليه هو لوحده وكلامهم دا مش هينفعك بحاجه اما تقف قدامه وتقوله مكنتش بصلي من كلام الناس...انت مش منبوذ ولا حاجه..ربنا كرمنا..وانت حاول تقرب منه وواحده واحدة هتلاقي نفسك بتتغير للاحسن وبالصلاه صدقنى هتبقا أحسن وهتصلح كل غلط فيك بس بالتدريج.

عمر كمال

وتابع: بس مش مبرر انك تبطل صلاة بالمسجد لمجرد كلام من الناس انت بالاخر بتصلي لربنا مش للناس".

عمر كمال

مشوار عمر كمال

اشتهر مغني المهرجانات عمر كمال حينما قدم الأغنية الشهيرة

"بنت الجيران"، وعود البطل، فيما قدم الأغنية الشهيرة "أبويا"، الذى طلب الفنان هاني شاكر نقيب المهن الموسيقية، بتقديمها، وهو ما دفع كمال لتقديم تنازل عليها.

هجوم عمر كمال على سعد الصغير

أعرب المطرب عمر كمال عن غضبه من هجوم الفنان سعد الصغير على مطربي المهرجانات.

ورد كمال على الفنان سعد الصغير من خلال حسابه على موقع التواصل الاجتماعي «فيس بوك»، وكتب: «فيه مطرب شعبى بيقول علينا إن تاريخنا أغنية واحدة!، وبيقول علينا لو مشينا جمبه ف الشارع محدش يعرفنا! وبيقول بنت الجيران ب ٢ جنيه وملهاش لازمة وإحنا معملناش أى تاريخ يذكر!! وأنا بقولك دول شوية نجاحات».

مهرجانات عمر كمال

خرج مغني المهرجانات عمر كمال خلال الأيام الماضية بمنشور له عبر الفيسبوك يرصد فيه مشاهدات المهرجانات التي قام بغنائها، وهي كالتالي:

أغنية بنت الجيران

حققت بنت الجيران ٦٠٠ مليون مشاهدة.

أغنية عود البطل

حققت أغنية عود البطل ٤٣٤ مليون مشاهدة.

أغنية شمس المجرة

حققت أغنية شمس المجرة ١١٤ مليون مشاهدة.

أغنية لغبطيطا

حققت أغنية لغبطيطا ١٦٠ مليون مشاهدة.

أغنية إنتي معلمة

حققت أغنية إنتى معلمة ٣٢ مليون مشاهدة.

أغنية شوكولاتة سايحة

شيكولاتة سايحة ٥٢ مليون مشاهدة.

أغاني عمر كمال

بنبونى ساقط ف نوتيلا ٥٣ مليون مشاهدة، بنتخان ٢٨ مليون مشاهدة، فايقة ورايقة ١٧ مليون مشاهدة».

بداية عمر كمال الفنية

ذكر مطرب المهرجانات عمر كمال، بداية حياته، خلال ظهوره في أحد البرامج التلفزيونية، قائلا إنه في الفترة من 2011 حتى 2015 كنت أعمل في النوادي والكافيهات في السويس، وكنت أعتمد على مجموعة من الأغاني لفنانين آخرين.

رسالة عمر كمال للفنانين

وتابع المطرب عمر كمال أن الفنانين الجداد على عيني وراسي ودعمهم كبير بالنسبة لي لكن هناك من دعمني ووقف بجانبي وساعدني أنا ممتن لهم، مضيفا : كنت بحصل على 10 جنيه وكنت بقول "جوجو" في الفرح.

وقال المطرب عمر كمال إنه عمل في كافيه خليجي وحصل على 800 جنيه وكان مبلغا كبيرا بالنسبة لي لم أحصل عليه من قبل.