اتقالّي للأسف| أشرف زكي لـ وزيرة الثقافة: كنت أستحق الاستمرار رئيسًا لأكاديمية الفنون

السبت 16 ابريل 2022 | 09:22 مساءً
كتب : علياء طارق

قال الفنان أشرف زكي، نقيب المهن التمثيلية، إنه يحترم ويُقدر الدكتورة إيناس عبد الدايم، وزيرة الثقافة، معقباً: "أدين لها بفضل كبير، لأن هذه السيدة صاحبة الفضل علي، وهي اللي جابتني رئيس لأكاديمية الفنون، وده فيه رد اعتبار كبير جداً بالنسبالي".

وأَضاف أشرف زكي خلال لقائه مع برنامج "العرافة"، المُذاع على فضائية "المحور"، قائلاً: "أنا اشتغلت وقدمت كل ما بوسعي في هذه الأكاديمية، وعملت شغل كويس الحمدلله .. وأعتقد إني كنت أستحق إني أستمر في هذا المنصب .. ااه انا وصلت لسن المعاش .. بس كنت استحق ان أنا استمر شوية".

وتابع نقيب المهن التمثيلية: "انا كنت فاتح مشروعات كثيرة وكنت عامل شغل كويس جداً .. ولكن قفل القوس انا منبسطتش منه .. خاصة ان أنا من الأشخاص اللي بتؤمن بالنهايات السعيدة ..وفي الآخر اتقالي للأسف قانوناً متوافقش على التجديد لك".

وأكمل أشرف زكي قائلاً: "الموضوع مش في إيد الدكتورة إيناس أوي .. لكن أنا كنت أتمنى وأتوقع انها تتدخل .. هي لو كانت تعبت شوية علشاني كان ممكن يكون فيه أمل .. لكن هي في الآخر قالت ده قانون".

وعقب نقيب المهن التمثيلية قائلاً: "أنا في النهاية أديت دوري، وكنت أستحق نهاية أحسن من كده شوية .. لأن عمري وحياتي كلها كانت في الأكاديمية .. النهاية فاجأتني لأن مكانش اتمهدلي من قبل كده .. وانا مش معترض اني أمشي .. ولكن مش ديه النهاية اللي كنت أستحقها".