أول سيدة تعمل على البريمة وممثل مصر بمنصة الخارجية الأمريكية.. عالمة الجيولوجيا سارة فخرى:

سافرت كثيرًا ونمت فى «كرفان» لشغفى بالجيولوجيا «جيوبارك»مشروع لتحويل المحميات الطبيعية لمكان سياحى ولكن بشروط «مصر» تمتلك إرثًا جيولوجيا متنوعًا وتشكيلات جذابة ونادرة.. لكن للأسف مهملة

الاثنين 17 ابريل 2023 | 12:09 مساءً
عالمة الجيولوجيا سارة فخرى
عالمة الجيولوجيا سارة فخرى
كتب : مدحت بدران

حوارنا اليوم من شخصية مؤثرة، حطمت الحواجز وكسرت الأعراف، وتمكنت من التغول فى مهنة يهيمن عليها الرجال دائماً، سارة فخرى، عالمة جيولوجيا مصرية، من بين 100 رائدة فى العالم، استطاعت فى أوائل الثلاثينيات من عمرها، أن تمثل الدولة المصرية فى المحافل العالمية، وكانت واحدة من أوائل السيدات التى عملت على «البريمة» فى مصر، وتم اختيارها كممثلة لمصر على منصة وزارة الخارجية الأمريكية.

قبل البدء فى رحلة عميقة.. نبدأ بأول سؤال عن بداية عملك فى مجال الجيولوجيا؟

لقد وقعت فى حب الجيولوجيا فى اللحظة الأولى، وتخرجت فى كلية العلوم بجامعة حلوان وكنت أحلم بالالتحاق بكلية الهندسة لكن درجتى فى الثانوية أجبرتنى على الالتحاق بكلية العلوم، واكتشفت شغفى بالجيولوجيا، مما دفعنى إلى إنشاء صفحة على فيسبوك لشرح العلوم بمصطلحات عامة لزيادة الوعى العام، وسافرت إلى جميع المحافظات على نفقتى الخاصة لتعزيز وعى الناس بطريقة بسيطة للغاية.

عالمة الجيولوجيا سارة فخرىعالمة الجيولوجيا سارة فخرى

وبعد التخرج، فزت بمنحة برنامج الأمل فى عام 2014، حيث كانت واحدة من المتفوقات فى دفعتها، وهذه المنحة مهدت الطريق لى لبدء رحلتى المهنية كجيولوجى بدون محاباة أو محسوبية، وكنت من أوائل الجيولوجيين الذين عملوا فى مواقع التنقيب عن النفط، مرتدية الخوذة والزى الرسمى، وأحيانًا أمضيت عدة أيام فى مواقع الاستكشاف أنام فى كرفان، وتدربت على «البريمات»، وذهبت فى زيارات لشركات بوادى السيليكون فى سان فرانسيسكو مثل شركات «فيسبوك، تويتر، لينكد إن، جوجل» وغيرها من الشركات العالمية.

كيف نحافظ على المحميات.. وكيف نطبق نتائج دراستك فى مصر؟

من الحاجات الجميلة اللى شوفتها خلال زياراتى للمحميات هناك، هى توفر كتيب إرشادى بمراكز الزوار عشان الزائر يقدر يتحرك بسهولة بدون مرشد من غير ما يضل طريقه داخل المحمية، كمان سعدت بوجود مرشدين متطوعين من كبار السن، واللى قرروا يكرسوا وقتهم بعد المعاش لمساعدة الناس، حاجة كمان حبيتها، كانت وجود مرافق عامة داخل المحمية تبرعت الأشخاص بإنشائها لتخليد ذكرى أحبائهم .. ده سهل تطبيقه عندنا بمصر تحت مفهوم الصدقة الجارية، وهتكون فيه ناس كتير مرحبة بالفكرة.

دايما اعتقادنا إن المحمية للصيد وحماية الحيوانات.. هل هناك استفادة أخرى؟

طبعا فيه استفادة مهمة جدا، طبيعة المكان نفسها بتكون جذابة جدا، خصوصا إن عندنا فى مصر إرث جيولوجى متنوع وتشكيلات جيولوجية جذابة ونادرة، قادرة على اجتذاب أعداد مهولة من السياح، فلأ طبعا مش مقتصرة على حماية الحيوانات فقط.

مشروع جيوبارك يختص بتحويل المحميات الطبيعية لمكان سياحى.. كيف نستطيع فعل ذلك بشكل عملى؟

أولا: عشان المحمية تتحول لمكان سياحى، إحنا محتاجين أولا نسهل الوصول إلى المحميات عن طريق تطوير الطرق ووسائل النقل.

ثانيا: هنحتاج نقدم خدمات مختلفة بداخل المحميات وده محتاج إن التطوير يشمل البنى التحتية والفوقية.

ثالثا: تطوير عناصر العرض، والتسويق للأنشطة السياحية الممتعة بالمنطقة زى تسلق الجبال واستكشاف الكهوف والمشى فى الوديان عشان نخلق تجربة سياحية مميزة للزوار.

عالمة الجيولوجيا سارة فخرىعالمة الجيولوجيا سارة فخرى

رابعا: توفير مرشدين جيولوجيين معتمدين وتوفير الخرائط الإرشادية لمسارات المحمية من خلال مراكز الزوار بالمحمية، لو عملنا كل ده، هنساعد على جذب الاستثمارات السياحية المحلية والدولية ويساهم فى وضع مصر على خريطة السياحة الجيولوجية.

خامسا: بيع منتجات تسويقية شيقة وأدوات تعليمية جيولوجية بمركز الزوار بالمحمية.

ما المحميات المهملة التى توجد بمصر؟

أنا دايما مهتمة بالمحميات اللى فيها تراث جيولوجى، وللأسف التراث الجيولوجى مهمل فى معظم المحميات الموجودة بمصر، وعلى سبيل المثال عندنا محمية كهف وادى السنور بمحافظة بنى سويف، الكهف فيه تراكيب جيولوجية جذابة، ولكن للأسف الكهف مغلق لأنه محتاج الكثير من أعمال التطوير لضمان سلامة الزوار بحيث يكون مزارا جيولوجيا آمنا للسياح بدون حدوث أى انهيارات صخرية داخل الكهف، مكان زى ده لو تم دراسته وتطويره ممكن يخلّى فيه نقطة جذب سياحى لمحافظة زى بنى سويف.

ما أكثر محافظة فى مصر تضم محميات نستطيع تحويلها لمكان سياحى؟

تتمتع مصر بالعديد من التضاريس والمناطق الجغرافية المختلفة، فبالتالى هيكون من الظلم تحديد مكان واحد لتحويله لمكان سياحى.. كل مكان فى مصر له جاذبيته وطبيعته الخاصة.

كيف نستطيع زيادة الوعى تجاه الحفاظ على المحميات؟

لفتت انتباهى عبارة جميلة موجودة فى كل المحميات اللى دخلتها بأمريكا، "لا تأخذ معك شيء سوى الصور ولا تترك خلفك سوى آثار الأقدام"، عبارة زى دى موجودة فى جميع أنحاء المحمية .. تعمل على زيادة وعى الزوار بالحفاظ على المحمية، ومن المهم جدا توجيه تعليمات سريعة للزوار ف بداية دخولهم للمحمية يعرفوا فيها إزاى يتعاملوا بطريقة صحيحة مع المكان ده وإزاى يحافظوا عليه.

مشروع جيوبارك يخدم 6 أهداف من أهداف التنمية المستدامة وهى:

الهدف الأول، لا للفقر، لأنه هيوفّر مصدر دخل لكل الناس المُشاركة فى المشروع.

والثانى جودة التعليم، لأن المشروع يعمل على زيادة وعى المجتمعات المحلية فى المنطقة .. من خلال حملات توعية وورش تدريب للعاملين بالمحميات، ده غير البرامج التعليمية اللى هتتعمل للزوار من جميع الفئات العمرية أثناء جولتهم بالمحمية.

والثالث، المساواة بين الجنسين، لأنه هيوفر فرص عمل للسيدات عموما والجيولوجيات على الأخص، واللى ممكن تشارك بكفاءة فى المشروع كمرشدة جيولوجية للمجموعات.

والرابع، عمل لائق ونمو اقتصادى، لأنه هيوفر فرص عمل لكثير من الناس ويحقق نمو اقتصادى فى المنطقة اللى موجود فيها المشروع.

والخامس التغير المناخى، لأنى مؤمنة تماما إن كل ما هنتعلم أكتر عن التاريخ الجيولوجى القديم .. ده هيجنّبنا مخاطر طبيعية فى المستقبل ويعلمنا كتير عن مستقبل المناخ فى المنطقة.

والهدف السادس، تحقيق الشراكة من أجل الأهداف، وهذا عن طريق تمكين السكان المحليين وإشراكهم فى الأنشطة اللى هتتعمل بالمحمية .. بيكونوا هما أولويتنا فى عمل أى شراكات و ذلك لتطوير أعمالهم.

ما وجه الاختلاف بين السياحة الجيولوجية والسياحة البيئية؟

السياحة الجيولوجية بتتعامل مع الأشياء غير الحية، زى التضاريس الجيولوجية بينما السياحة البيئية بتركز أكتر على الكائنات الحية. 

عالمة الجيولوجيا سارة فخرىعالمة الجيولوجيا سارة فخرى

اقرأ أيضا