أشهر أماكن للخروج والنزهة في القاهرة

الاثنين 11 يوليو 2022 | 06:19 مساءً
كتب : آية كمال

تعد القاهرة أكبر مدينة عربية من حيث تعداد السكان والمساحة وتحتل المركز الثاني أفريقيا والسابع عشر عالميا من حيث التعداد السكاني حيث يبلغ عدد سكانها 21,322,750 مليون نسمة حسب إحصائيات عام 2021.[10] يمثلون 20% من إجمالي تعداد سكان مصر (100 مليون نسمة) و هي عاصمة جمهورية مصر العربية وأكبر وأهم مدنها على الإطلاق

تتميز القاهرة بالجميع بين الزيارات الترفيهية والثقافية والفنية، وتتعدد أذواق زائريها بين التاريخ والتنزه يرصد موقع بلدنا اليوم أبرز الأماكن للفسح و النزهه بالقاهرة

أهرامات الجيزة

مين منا ما بيحلمش يروح الأهرامات وأبو الهول، ويتجول بين دروب التاريخ والشموخ، وتركب الجمل و الحصان وتأخد أحلي صور، تجربة قوية هتسجلها في تاريخك وتشوف الدنيا بشكل تاني، لازم تجربها وتطوف وتشوف جمال التاريخ المصري القديم.

برج القاهرة

رمز كبير واقع في وسط البلد هتشوفه من كل مكان لو انت موجود في وسط البلد، رمز من زمان مفتوح للزيارة علشان تكشف كل القاهرة ، وكما مميز بالمطعم الموجود فيه ، تقدر تخرد وتشوف مع أسرتك أو أًصحابك .

قصر البارون

ده حكاية كبيرة تم افتتحاه وتطويرة من قريب جدا علشان تعيش وتشوف أقوي القصص وهتسمع عنه حاجات مرعبة وهى مجرد اساطير من وحي الناس و الحقيقة هتعرف تتذوق لون وطعم الجمال التاريخي وفن العمارة المختلط اللي مابين الهندي و الاسيوي.

المتحف المصري بالتحرير

‏ قصة كبيرة لتاريخ وعظمة ولا أروع منه اسمه عالمي، امنية حقيقية لكتير من السائحين حول العالم ، قاعات وتماثيل و أثار ميش هتلاقيها في اى مكان في العالم الا عنده.

حديقة الأسماك

تعتبر حديقة الاسماك من التحفة الآثرية اللي أتكلمت عنها السينما في حكايات العاشقين رمزا للحب والفن والقيمة التاريخية ، لو انت من عشاق الحدائق لازم تزورها وموجودة في حي الزمالك.

اقرأ أيضا